וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כל הדירות יקבלו שטח נוסף שווה? איזון התמורות בין הבעלים בתמ"א 38

במקרים בהם הדירות אינן שוות בגודלן מתעוררת בעיה לגבי החלוקה הבסיסית של השטחים הנוספים. לעניין זה יש מספר גישות שונות ולכן בדיוק בנקודה זו יש תרומה רבה לעורך הדין המלווה את הקבוצה

פמלי גייד

אחת הבעיות המרכזיות המטרידות את הבעלים של דירות בבניינים המיועדים לתמ"א, היא הבעיה של חלוקת התמורות שניתנות לבעלים במסגרת הפרויקט. לרוב, הבעיה מתעוררת במקרים בהם הדירות אינן שוות בגודלן – וזאת לגבי החלוקה הבסיסית של השטחים הנוספים: האם כל הדירות יקבלו שטח נוסף שווה? (נניח 20 מ"ר תוספת לכל דירה), או שהגידול בתוספת השטח יהיה יחסי לשטח הדירה הקיים? (נניח כל דירה תגדל ב- 15% ביחס לשטח הקיים). מבחינת הבעלים – ברור שלאופן חלוקת הזכויות בינם לבין עצמם יש חשיבות מרובה מאד.

חשוב להבין כי הסכם התמ"א כולל בתוכו שני הסכמים: בין היזם לדיירים ובין הדיירים עצמם. ההסכם בין הבעלים הוא בדבר חלוקת העוגה (הדירות והשטחים בבניין החדש). כאשר מבחינת היזם – מרכז הכובד הוא התמורה הכוללת שהוא נותן לבעלים והחלוקה ביניהם לבין עצמם פחות מעניינת אותו. שאלת איזון התמורות עשויה להתעורר בצורה חריפה יותר במקרים שבם יש בבניין נכסי מיוחדים כגון: מרפאת שיניים, חנות או נכס מסחרי אחר – המצריכים יחס שונה.

לעניין זה יש מספר גישות שונות ולכן בדיוק בנקודה זו יש תרומה רבה לעורך הדין המלווה את הקבוצה בדרך לגיבוש פתרון מוסכם ומתאים. בכל מקרה ומקרה יש להתחשב במגוון גדול של שיקולים כגון שטח הדירה במצב הקיים, יצירת הצעה שתשביח את כלל הדירות בצורה דומה ומאוזנת ועוד. השאיפה צריכה להיות חלוקה מאוזנת השומרת על השבחה יחסית דומה. למשל, דירה שתקבל תוספת שטח קטנה תזכה לשיפוץ פנימי נרחב או שבעל הדירה יקבל מקום חנייה נוסף במידה וזה רלוונטי לפרויקט. המנגנון לכך עשוי להשתנות ממקרה למקרה וכפי שצוין קודם, גם כאן למעורבות של עו"ד מנוסה, שמתמצא גם בצד המסחרי והכלכלי של הפרויקט (ובמיוחד אם יש לו גם תכונות גישוריות) יכולה להיות תרומה גדולה בגיבוש הפתרון המוסכם על כלל הבעלים.

בכתבת הווידאו עו"ד דולפין מינצר כרמון אשר מתמחה בתחום הנדל"ן והמקרקעין ותחום ההתחדשות העירונית בפרט, מסבירה כיצד פותרים את בעיית איזון התמורות כדי שהיא לא תעכב או תעצור את יציאתו לדרך של הפרויקט.

לפרטים נוספים ליחצו כאן

  • עוד באותו נושא:
  • תמ"א 38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully