וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהן השנים האבודות ואיך מקבלים פיצויים בשל מוות בתאונת דרכים?

8.11.2017 / 7:31

הידעתם שבמקרה של מוות בתאונת דרכים, קרובי משפחת הנפטר זכאים לפיצוי כספי על השנים בהם היה הנפגע אמור לעבוד, להשתכר מעבודתו ולחסוך חלק מהכסף?

ShutterStock

קשה להאמין, אך עפ"י פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2016 לבדה אירעו 12,000 תאונות דרכים בהם נפגעו למעלה מ-22,000 אזרחים. מתוך כלל הנפגעים 335 אנשים מצאו את מותם בתאונות. במקרה בו נפגענו בתאונת דרכים, אנו זכאים להגיש תביעת פיצויים כנגד חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב שפגע בנו, או את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו נסענו בעת התאונה - כך קובע חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אלא שגם במקרה בו חלילה התאונה הביאה לפטירת אחת המעורבים, עדיין קיימת עילת תביעה עפ"י הוראות החוק. כך, במקרה של פטירה כתוצאה מתאונת דרכים יש פיצוי הקבוע בחוק כנזק לא ממוני העומד ע"ס של כ 45,000 ¤ לערך. אך זה לא הנזק היחיד שניתן לתבוע בגינו.

"השנים האבודות" מה משמעות המונח אשר אנשים רבים אינם מודעים לו

עפ"י פסיקת בית המשפט העליון, במקרה של פטירה כתוצאה מתאונת דרכים קיימת זכאות לפיצויים בשל מה שנקרא "השנים האבודות". מה הן אותן שנים אבודות? אלה השנים בהם היה הנפגע אמור לעבוד, להשתכר מעבודתו ולחסוך חלק מהכסף לאחר הוצאות מחייה. עפ"י פסיקת העליון את הנזק לגבי השנים האבודות יש לחשב, במרבית המקרים, לפי 30% מהכנסתו הצפויה של הנפטר. במקרה בו הנפטר הוא קטין או קטינה קנה המידה יהיה, בדר"כ, השכר הממוצע במשק.

האם מדובר בנוסחה קבועה או שניתן לסטות ממנה?

עו"ד עודד שטרנברג, מתמחה בתחום הנזיקין והביטוח, מספר כי משרדו טיפל ומטפל במשפחות רבות שיקיריהם נפגעו בתאונות קטלניות. בחלק מהמקרים מדובר באחד מההורים ובמקרים אחרים ולמרבה הצער מדובר בילדים רכים בשנים שסבלו מפגיעה קטלנית. פעם מדובר באוטובוס, פעם ברכב חולף שפוגע בהולך רגל או ברוכב אופנוע.

עו"ד שטרנברג מסביר כי הפיצוי לו זכאית משפחת הנפטר נקבע לפי מצבו של הנפטר במועד התאונה. אם הנפטר לא הותיר אחריו תלויים (ברוב המקרים אישה וילדים) הפיצוי העיקרי יהיה עבור השנים האבודות ונזק לא ממוני. מצד שני, אם הנפטר השאיר אחריו תלויים הם יהיו זכאים לפיצויים בשל אובדן ההכנסה שנגרם להם עקב פטירת יקירם וזאת עפ"י נוסחאות שנקבעו בפסיקה. במקרים בהם הנפגעים הם ילדים, הפיצוי עבור השנים האבודות יחושב לפי השכר הממוצע במשק, אך יש בהחלט אפשרות להציג ראיות לפיהן פוטנציאל ההשתכרות של הנפגע היה גבוהה יותר ולכן יש לסטות מהכלל ולפצות את משפחתו בסכומים גבוהים יותר.

האם ניתן לקבל פיצוי רק עבור הנפגע/ההרוג בתאונת הדרכים?

ממש לא. במקרה בו אחד מבני המשפחה הקרובים לנפטר (הורים או אחים) סובל מפגיעה נפשית משמעותית כתוצאה מהאירוע, קיימת אפשרות להגיש גם בשמו תביעה ולדרוש את הפיצוי עבור הנזקים שנגרמו לו (למרות שהוא אינו נפגע ישיר של התאונה).

לכן חשוב מאד לדעת כי במקרה בו אתם מגיעים להסדר עם חברת ביטוח בנוגע לפיצוי עקב מקרה פטירה, אסור לוותר על זכותכם הנפרדת להגיש תביעה אם לכם (הורים או אחים) נגרם נזק נפשי משמעותי כתוצאה מהאירוע ויש להביא זאת לידי ביטוי בכל הסכם עוד בטרם אתם חותמים עליו.

לפרטים נוספים ליחצו כאן

Family Guide בשיתוף עו"ד עודד שטרנברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully