וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים לפעוטות: האם בחרתם את המסגרת החינוכית הנכונה עבור ילדכם?

14.9.2017 / 15:18

יש לכם פעוט בן פחות משלוש ואתם מתלבטים בין מטפלת אישית, מעון יום, פעוטון, או גן פרטי? לכל אחת מהאפשרויות האלו ישנן יתרונות, חסרונות ומגבלות

ShutterStock

לבחור מסגרת חינוכית מתאימה עבור ילדינו בגיל לידה עד שלוש זו אחת המשימות החשובות והמורכבות להורים לילדים בגיל הרך ביותר. היא חשובה מכיוון שהמסגרת בה ישהה הילד בשנים אלו תשפיע עליו ועל הוריו באופן משמעותי. בשנים הראשונות לחייו מפתח הילד את אישיותו, אופיו, כישוריו השונים ובונה את ביטחונו העצמי ואת תדמיתו הראשונית בעיני עצמו ובעיני הסובבים אותו.

מעבר למטען הגנטי, משפיעה עליו גם הסביבה הקרובה והיומיומית בה הוא מבלה שעות רבות. זוהי גם משימה מורכבת מכיוון שעבור גילאי 0-3 רוב המסגרות הקיימות אינן מפוקחות ע"י המדינה ואין בהן אכיפה של סטנדרטים קבועים וידועים מראש. חלק גדול מהמסגרות הפרטיות מנוהל על ידי אנשים שמעולם לא למדו חינוך או הוכשרו למשימה חשובה ומורכבת זו. חשוב לזכור כי בשנים אלו יכולות השפה של ילדינו מוגבלות יחסית ולא תמיד ידע לספר לנו מה עובר עליו בשעות בהן אנו לא איתו.

המשפחות אשר עומדות בתנאי הקבלה יכולות, על בסיס מקום פנוי באזור מגוריהם, להכניס את ילדם למעון יום מפוקח. לגבי רוב המשפחות האפשרות הזו לא קיימת והאפשרויות הנותרות הן שאחד מבני המשפחה יישאר עם הילד בבית ולא יצא לעבודה, או לחלופין, ניתן להעסיק באופן ישיר מטפלת אישית , לשים במשפחתון, פעוטון קטן, או גן ילדים פרטי עם מספר קבוצות גיל. לכל אחת מהאפשרויות האלו ישנן יתרונות , חסרונות ומגבלות. במאמר זה אנסה לסקור אותן ולתת להורה המתלבט נקודות מבט נוספות שאולי יתרמו לו בבחירתו.

ילדים משחקים בגן. shutterstock, ShutterStock
המסגרת בה ישהה הילד בשנים אלו תשפיע עליו ועל הוריו באופן משמעותי/ShutterStock, shutterstock

השיקולים של ההורים בבחירת המסגרת החינוכית-טיפולית מתחלקים לשלושה תחומים: שיקולי נוחות ולוגיסטיקה, שיקולים כלכליים ושיקולים הקשורים לתפיסתם בקשר למטרה העיקרית שהם מצפים להשיג מהמסגרת.

אתחיל מהאחרון. בבואנו לבחור מסגרת עבור ילדינו, כדאי שנשאל את עצמנו מהי המטרה העיקרית שלנו? מטרה זו תשפיע על הכיוון הראשוני אליו ניגש. האם המטרה העיקרית שלנו היא לאפשר לנו ההורים לצאת לעבודה עם מינימום שיבושים וחיסורים, כלומר צורכי ההורה במרכז? או, האם המטרה שלנו היא לאפשר לילדינו מסגרת אשר תכבד ותאהב אותו ובמקביל תזמן לו גירויים התפתחותיים ותתרום להתפתחותו האופטימלית? כלומר, צורכי הילד במרכז. שתי המטרות חשובות וכמובן שנשאף לשלב בין השתיים, אך לעיתים מטרות אלו באות במידה מסוימת אחת על חשבון השנייה.

השיקול השני הוא הכלכלי. זהו שיקול שלא ניתן להתעלם ממנו. בישראל אין מספיק מסגרות מסובסדות ורוב ההורים לילדים בגילאים 0-3 משתמשים בפתרונות פרטיים ולא ציבוריים. האפשרויות הפרטיות עולות כסף רב כשהאופציה היקרה ביותר היא לרוב מטפלת פרטית אשר יכולה לעלות בין 5,000 ל- 7,500 ¤ בחודש. גנים ומשפחתונים פרטיים קיימים במאפיינים ובמחירים שונים אשר כיום כבר נעים בין 2,500 ל- 5,000 ¤ לחודש, תלוי במיקום ובמאפיינים. לאחרונה החלה התעוררות רבה ברשתות החברתיות לגבי סבסוד המסגרות החינוכיות המפוקחות בגילאים הקטנים אך נראה שייקח עוד זמן רב עד שיהיו מספיק מסגרות כאלה (אשר יש להן גם חסרונות כפי שאפרט בהמשך).

לא תמיד נודה בכך, אך מסקרים שנעשו מסתבר ששיקולי נוחות ולוגיסטיקה הם פעמים רבות המכריעים ביותר. האם יש לנו רכב, אחד או שניים? מהו מרחק ההליכה או הנסיעה מהבית ? האם הגן נמצא בכיוון העבודה או מרחיק אותנו? האם באזורי פקקים או תנועה שוטפת? ומה לגבי חניה? באיזה שעה נצטרך לצאת בבוקר כדי להספיק להוריד את הילדה בגן ולהגיע במועד הנדרש למשרד? מהן שעות פעילות הגן? האם מסתדר עם הצרכים והאילוצים שלנו בעבודה? האם המסגרת פועלת גם בימי שישי? (קצת זמן איכות להורים) ועוד לא דיברנו על הצורך הקיים לעיתים לפזר מספר ילדים במקביל, כלומר מה המרחק ליתר המסגרות החינוכיות של ילדינו? וכך הלאה. שיקולים אלו יכריעו פעמים רבות ויביאו אותנו להתפשר על שיקולים אחרים מחוסר ברירה. מה לגבי הורים שכבר בחרו ונרשמו למסגרת לשנת הלימודים הקרובה?

אם שאלתם את השאלות הנכונות ואתם בטוחים בבחירתכם, תסתכלו קדימה ותכניסו את ילדיכם בשמחה וביטחון למסגרת אותה בחרתם. תמיד עדיף לעשות עבודת שטח מקדימה בצורה יסודית, אך גם אם טעיתם בבחירתכם, רצוי להבין את המצב, לתקן ולשנות בהתאם לניסיונכם ולא להישאר במקום שאינו מתאים לכם ולילדכם. אני מאחל לכולכם שנת לימודים שמחה ורגועה עם המון חיוכים והצלחות במסגרת החינוכית של ילדיכם. לחצו כאן לקריאת המאמר המלא או צפו בכתבת הווידאו בה ניר גולן, מנכ"ל גני גולן ומפתח הגישה הפרוגרסיבית התפתחותית, מסביר מהן השאלות החשובות שכל הורה לפעוט חייב לשאול את עצמו.

** הכותב הוא ניר גולן, אבא לשלושה ילדים, מוסמך MA בחינוך מאוניברסיטת ת"א ומנכ"ל רשת גני גולן המפעילה גנים בת"א, מודיעין, כרמי יוסף ומשמר השבעה.

לפרטים נוספים הקליקו כאן או הכנסו לעמוד הפייסבוק

גני גולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully